Vitjingar sidan 25.06.2010

Søk i denne bloggen

søndag 17. januar 2016

Det regnar sjeldan når himmelen er blå

Me ler av yr.no her i Hua Hin.  Nå meldes det regn for 2 dag på rad.  Men her skin sola, og eg salvar meg inn med solkremen som aldri før.  Trur ikkje Det norske meteorologiske instituttet har greie på været sør for Skagerrak og aust for Kjølen. Iallfall ikkje her.

Skal det regne i Thailand må det skje ved under,  ved trolldom eller kanskje ved meir eller mindre vitskaplige metodar. HM Kongen her har lenge vore aktiv innan forskningsfeltet: regnlaging.  I mai 2005 skreiv Klassekampen dette om den saka:
"Ellers finnes det selvfølgelig mange mer uvitenskapelige bevis på at regnlaging virker. Blant annet fra Thailand, der kongen har vært en pioner. Han har studert dette temaet siden femtitallet, og har til og med tatt flere patenter på sin spesielle metode, der skyer både oppe og nede sprøytes i en sandwich-strategi. I år, med en tørke som har rammet over ni millioner mennesker, har Thailand foretatt over 575 regnsåingstokter med fly fra ni ulike flyplasser. Og de påstår det har hjulpet, men slikt er selvfølgelig vanskelig å bevise, fordi regnet kanskje kunne kommet av naturlige grunner".

Nå er kongen gammal.  Men ein tøff kar som ikkje gir opp korkje livet eller regnet.  I juli 2015 skreiv Thainytt. no følgjande:
"I Thailand er det nå igjen satt inn fly for å skape kunstig regn. Et hovedmål er å øke vannreservene i damanlegg for å kunne forsyne jordbruksland og husholdninger. 
Dette er gjort tidligere, etter initiativ fra HM Kongen, og det er han som nå også står bak to flyenheter, plassert i henholdsvis Chiang Mai og Nakhon Sawan."

Rengfokuset mitt idag tyder ikkje at eg lengtar etter regn.  Det er for tidleg på reisa mi til å komma med slikt. Skal eg fukta meg nå, skjer det i Siambukta eller på Chang-kneipa.  Så til så lenge vonar eg at HM Kongen ikkje lukkast med trollskapen sin.

PS.  I dag vandra eg mellom dei spredande plenvatnarane.  Greitt nok det...

Blogglistenhits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar